Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 472

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 487

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 494

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 530

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/cache.php on line 103

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/theme.php on line 623
 Sneeky Pete » Arkiv » Liten importguide

Liten importguide

Mattias Fernlund, en trevlig bekant från tiden då jag var Capriceägare, hörde nyligen av sig och frågade om jag ville dela med mig av hans importguide på min blogg. En guide som Mattias skapat baserat på den egna importen av en 1970 års Oldsmobile från USA för något år sedan.

Vem tackar nej till ett sådant erbjudande? Inte jag i alla fall! Kunskap är till för att spridas, så här är biliportguiden. Dra nu nytta av Mattias erfarenheter om även du står i begrepp att importera ditt eget jänkejärn.

“Tänkte dela med mig av mina erfarenheter när det gäller import av veteranbil från USA. Detta gäller alltså en tidigare registrerad (I USA) veteranbil av årsmodell 1970. För nyare bilar gäller andra regler än vad jag tar upp här. Ett fordon blir för övrigt veteranbil vid 30 års ålder.

Min tanke är att fler människor som har detta intresse ska våga/vilja importera själv, speciellt som staten verkar göra allt de kan för att sätta käppar i hjulet i form av regler, intyg och kriminellt höga avgifter. Jag satt på nätet och läste allt jag kunde hitta om USA-import. Ändå fann jag att det var mycket som inte stämde gällande regler och avgifter. Denna text skildrar alltså min personliga erfarenhet. Du kommer säkert att stöta på skillnader, men du kan nog ha nytta av detta då jag samlat ihop mycket av det jag hittat på många olika sidor i en text. Använd texten som en vägvisare, och observera att regler ändras hela tiden.

Att hitta en bil låter kanske inte så svårt i ett land som USA, men det kan vara lite pyssel med att hitta den rätta bilen med avseende på skick, pris, årsmodell med mera. Jag har en kontakt i USA som införskaffade min bil, en Oldsmobile av 1970 års modell. Jag fick 24 bilder skickade till mig. Som ni vet så säger inte bilder hela sanningen. I mitt fall så fick jag hem en mycket fin bil. Det var dock en hel del fel på bilen som trasiga dörrlås, tuta, lyktor, diverse elfel med mera. Jag litar på min kontakt och jag är övertygad om att han helt enkelt inte gått igenom bilen. Han är en stressad man. Åker man inte över och tittar själv så är väl sådana här saker man får räkna med antar jag. Alla fel på bilen har dock mest kostat mig tid, men räkna kallt med att det finns att fixa med när bilen väl är hemma. Så se till att ha tid och lite tålamod. Handla heller ingen bil i maj och tro att du kommer att hinna njuta av den samma sommar. Allt tar tid!

Jag betalade min bil i mars 2011 och väntar i skrivande stund fortfarande (5 september 2011) på mina svenska skyltar. En industrisemester kom också emellan och försenade saker och ting.

Angående kostnader så verkar det finnas en tumregel: Det blir alltid dyrare än du beräknat! Jag har skrivit ner de olika kostnaderna. Vad du ger för bilen styr tullen och momsen du betalar. En bra idé är att räkna på 38 procent i skatter till vår kära stat.

  • Bilens pris: X
  • Frakt: Räkna med 1 400 - 2 000 amerikanska dollar.
  • Fraktförsäkring: Cirka 1,5 procent av värdet.
  • Kontakt i USA: En middag om han kommer till Sverige. Överkomligt! :-)
  • Tullavgift: X (styrs av bildens pris).
  • Införselmoms: X (styrs av bildens pris).
  • Förtullning i hamn: 1 250 kr.
  • Banköverföringsavgift: 100 - 150 kr.
  • Expeditionsavgift: 495 kr.
  • Terminalhanteringsavgifter (THC): 850 kr.
  • Containerdragning: 850 kr.
  • Urlastning: 1 100 kr.
  • Ursprungskontroll: 700 kr.
  • Tillfälliga regskyltar (röda plåtar): 450 kr (valfri kostnad).
  • Resa för upphämtning bil: X (bensin, hyra av bilsläp med mera).
  • Registreringsbesiktning: 1 600 kr (måste du ombesiktiga här - som jag - kostar det ytterligare 600 kr).
  • Vanlig besiktning: 300 kr
  • Eventuell hamnhyra: 100 kr/dygn och uppåt, ofta successivt ökande.

Du betalar i regel 25 procent  moms och 10 procent tullavgift. Nordtrafik har en importkalkylator på sin hemsida som ger en bra bild över slutsumman.

http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0

Jag läste på ej uppdaterade hemsidor att det var 12 procent moms och 0 procent tullavgift på vetaranbilar och gjorde glad i hågen min lilla glädjekalkyl. Men så enkelt är det inte längre. Numera måste du bevisa att din bil är “unik” för att få den låga momsen, det vill säga den måste klassificeras som samlarfordon. Vad jag hört av importörer så är denna klassificeringen inte att lita på. Du räknar på endast 12 procent och sedan står statens tjänsteman och tycker något annat och du får betala 38 procent skatt i stället. Vips så rök din Thailandresa. Det var folk som hade bilar på väg hem när denna regel trädde i kraft. Jag vet att detta håller på att överklagas. Vill du ändå försöka så kan du läsa om vad som krävs för att få denna klassificeringen här:

http://bit.ly/HaGZQW

När du läst texten så kommer du upptäcka att det inte är helt lätt att uppfylla dessa orimliga krav. Ska du ta hem en mycket dyr bil som du vet är unik i Sverige så kommer du dock troligen att lyckas.

En annan idé att komma undan lite billigare är att låta förtulla sin bil i Holland. Där betalade du tills nyligen endast 6 procent moms (ingen tull) men avgiften är nu höjd efter påtryckningar från andra länder till 19 procent. Slår ändå 38 procent! EU kan vara härligt ibland.

Jag vet bara en firma som tar bilarna via Holland och det är Nordtrafik. Kanske det finns fler? De erbjuder bara RoRo frakt här, det vill säga att bilarna körs på och av fartyget. Jag skickade min i container då jag ansåg det vara säkrare och inte gillade idén att min bil kanske får stå på nåt däck i 3-4 veckor exponerad för solsken, stormar och salt. Men visst, det går ju att tvätta av. Vad gäller fraktbolag så är det bara att googla runt. Jag har blivit mycket bra bemött av Nordtrafik även om jag inte använde dem när det väl kom till kritan. Det var min kontakt som insisterade på att jag skulle använda mig av en för mig helt okänd firma med bas i Miami. Tar du bilen i container se till att fylla upp bilen med grejer om du har möjlighet. Det mesta är snorbilligt i USA jämfört med Sverige.

När bilen är hemma så blir du underrättad om detta och du kan åka och hämta den. Jag hämtade min bil med släp. Tänk på att försäkra den innan. Det går bara att få garageförsäkring på en bil som inte är reggad i Sverige. Jag använde mig av det nystartade bolaget Svedea.

I bilen ska det ligga - om du inte fått det via posten redan - en amerikanska “title”, Det vill säga vår motsvarighet till registreringsbevis. Utan detta papper har du problem. Titlen ska vara “clean”. Bilen måste ha varit körbar i USA om det nu är en körbar bil du avser att ta hem. Fråga din kontakt om titlen är clean. Är den inte det, glöm den bilen.

Nu ska du skicka in papper till Transportstyrelsen (ursprungskontroll). Du kan ansöka via Transportstyrelsens e-tjänst på deras hemsida. Vad jag kommer ihåg här är att du ska kryssa i rutan “eget bruk” då får fordonet vissa undantag från tekniska krav. Anger du detta alternativet är det en bil på en 12 månader lång period som gäller.

När du ansökt via e-tjänsten skriver du ut papperet och bifogar med de andra papperen som består av “titlen”, alla delar om det finns fler än en del. Kvittot från säljaren (original eller kopia) där det står säljare, köpare samt datum och vilken bilmodell det gäller. Bilens VIN-nummer (chassinummer) ska också stå på kvittot. Du ska också skicka med bevis om förtullning som du fick när du betalade tull och moms.

Nu är det bara att vänta på att det ska malas i maskineriet. Räkna med 3-4 veckor. Du kan i samband med detta också ansöka om tillfällig registrering, det vill säga du får de röda importskyltarna. Har du dessa får du köra kortaste väg till verkstad, besiktningsstation eller uppställningsplats. Jag hade dem som ursäkt för att köra lite rundor här ute på landet då jag visste att jag inte skulle kunna hålla mig till dess att bilen blev “svensk” :-).

När ursprungskontrollen är klar och du fått hem papper på detta kan du boka tid för registreringsbesiktning. Fråga om det är möjligt att boka den vanliga besiktningen direkt efter regbesiktningen så slipper du åka dit två gånger. Ta med alla tekniska data du kan hitta på din bil. Jag gjorde inte det och det blev liv om det. Du ska också ha med dig beviset på att urspungskontrollen är genomförd. Be också en stilla bön för att du får en vettig besiktningsgubbe då dessa inte verkar växa på träd i det här landet.

Det jag gjorde på min 70:a inför regbesiktningen var att sätta dit vita glödlampor i parkeringsljusen. Bilen får inte ha orange, p-ljus men däremot får den blinka vitt. Så en tvåpolig vit lampa blir det rätta. Röda reflexer bak måste du också klistra dit. Att stansa in chassinummer i ramen gäller för vad jag vet all US-import. Jag stansade in mitt nummer i ramen ovanför höger framhjul. En del sätter det vid batteriet. Att stansa på en plåt och svetsa dit blir INTE godkänt. Min bil hade bara milesmätare så jag klistrade km-siffror utanpå glaset. Det gillade inte besiktningsgubben och det blev ombesiktning. Att klistra direkt på mätartavlan under glaset gick tydligen bra. Sidoblinkers behövs inte på en 70:a och inte heller behöver du sätta dit fula gula sidoblinkers. De flesta avgifter involverade i USA-import är löjliga och inte rättfärdigade. En ombesiktning av reg-besiktning kostar till exempel 600 kronor!

När bilen gått igenom besiktningarna registreras bilen hos Transportstyrelsen och du får de svenska skyltarna och regbeviset på posten. Nu ska du ställa på bilen. Det kan du enkelt göra på Transportstyrelsens webbplats. Mitt försäkringsbolag ville också att jag skulle höra av mig när bilen var klar så att de kan ändra från garageförsäkring till helförsäkring.

Klart slut!”

Share/Save/Bookmark

6 kommentarer till “Liten importguide”

  1. Tjenare Kungen säger:

    Tack för inlägget, kul att läsa så här i efterhand när man väl fått Kungen reggad å klar för ett år sen..

    och det är som du säjer, bilen var fullt körbar sa de i usa men väl hemma fattades hälften i motorrummet å motorn var kass..
    så från att stå på Sveriges mark den 3 mars 2011, var bilen ihopbyggd å klar med ny motor, avgas å el den 4 april 2011 och klar för regg..

    det visade sej ju också att man var i garaget från 16-00 en hel månad men ändå.

    självklart får man inte ha oranga parkeringsljus och en sak man kan göra om man nu har oranga glas som just 63 impala har är att klippa kabeln för man behöver inte ha parkerings ljus, och vill man ha det får man antingen plocka bort glaset och köra in utan för det är godkänt eller helt enkelt köpa vita glas för 600:- i sverige och givetvis billigare i usa.

    själv tog ja plastpapper och satte klisterlappar på för mätartavlan och efter reggen rev ja bara bort plasten och kört med miles tavla sen dess.
    ang bes på det kan det gälla från man till man vad dom tycker om det man ja har klarat mej i alla år sen 2007..

    har du mot all förmodan ingenting att göra en dag kan du se bygget här..
    http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=853&start=0

    trevlig helg / Kungen

  2. Peter Larsson säger:

    Har också milesmätare. Funderar på om jag ska låtsas som det regnar när jag besiktar Novan under sensommaren… :-D

    Tack för länken, ska genast kolla!

  3. Carl Johan Hall säger:

    Kom att tänka på en grej: Varför märker man om skalan på hastighetsmätaren? Vore det inte lättare att byta drev till wiren? Själv behöver jag inte bekymra mig, för i och med att min kärra är svensksåld har den original km-gradering :-) men tanken slog mig när jag bytte drev pga ändrad bakaxelutväxling!

  4. Peter Larsson säger:

    Minns jag rätt så går min hastighetsmätare till 120, så visst kan jag skrapa bort mph och sätta dit km/h och sedan dreva om… :-)

  5. Tjenare Kungen säger:

    jo.. att dreva om går alldeles utmärkt tills du får för dej att byta däck eller någonting annat som kan hända på vägen under ägandet å sedan står man där igen med en mätare som inte stämmer.

    oavsett vilket är lättaste metoden att bara köra enligt GPS’en å sedan lära sej vad 40, 60, 80 är på tavlan..

    /K

  6. Peter Larsson säger:

    Jag följer trafikrytmen. Och när det inte är någon trafik ute så gasar jag… ;-)

    Det är mest SBP som oroar mig. Hehe.

Lämna en kommentar