Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 472

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 487

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 494

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 530

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/cache.php on line 103

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/theme.php on line 623
 Sneeky Pete » Arkiv » De stentuffa återförsäljarna

De stentuffa återförsäljarna

SS och COPO i all ära… Men… Jag hoppas verkligen att namn som Fred Gibb, Don Yenko, Dick Harrell, Berger, Nickey, Scuncio, Dana och Baldwin-Motion också får dig att svettas lite extra. I alla fall om du älskar amerikanska muskelbilar från GM.

Så vad var detta för gökar då? Jo, det stora flertalet var återförsäljare av GM:s prestandabilar under 60- och 70-talet, och passade samtidigt på att trimma/förädla bilarna innan de sålde kraftpaketen till de hugade och mycket blyfotade kunderna. Andra var renodlade biltrimningsföretag som plockade in muskelbilarna för en rejäl uppdatering. Vissa av företagen hade även postorderverksamhet och sålde dekal- och trimningskit som kunderna kunde köpa separat och i efterhand sätta på/i sina bilar.

Vad var det då för kunderna fick sig till livs om de köpte sig en Baldwin-Motion Phase III-Nova, eller en muskelbil från någon av de andra trimningssugna återförsäljarna?! Det varierade förstås. Men det var vanligt att återförsäljarna tog avstamp i SS- och COPO-versionerna av till exempel Nova. satte på egna emblem och klistermärken och lät Stinger-motorhuvar vila över efterhandsmonterade, feta bigblock 427:or. Ibland såg man till att bromsarna matchade prestandan, men mer vanligt var att man struntade i dem…

Många av de här återförsäljarna och bilförädlarna tog sig an Novor, vid sidan av Corvetter, Cheveller och Camaros. Nova var dock inte den primära bilen att konvertera till en värsting, vilket gör just Novorna ännu dyrare och mer eftertraktade idag. För en äkta Yenko Nova hamnar till exempel prislappen på en Barrett-Jackson-auktion inte sällan under 700 000 kronor, och det i USA.

Samtidigt… Om du verkligen, verkligen vill vara annorlunda och ha stadens fränaste muskelbil så är det en Nickey Nova eller Yenko Deuce Nova du ska införskaffa… Det kostar som bekant att ligga på topp!

Mer information om 60- och 70-talets tuffa muskelbilsåterförsäljare hittar du bland annat här: http://www.detroithorsepower.com

Share/Save/Bookmark

2 kommentarer till “De stentuffa återförsäljarna”

  1. Mårten säger:

    Nog att dessa “förädlare” är nsäatn upphöjda till legendstatus idag, men en kompis fick in en äkta Baldwin-Motion Chevelle i verkstan en gång. hans kommentar efter skruvar isär den var “Vafan, det här är ju byggt av två jävla påtända collegesnorungar eller nåt ju!”

  2. Peter Larsson säger:

    Hahahaha! :-D Å det betalar folk extra för! *fniss*

    Kanske ska jag vara nöjd med min Nova som såldes med PG och raksexa när det begav sig. Den var iaf hyfsat billig i inköp. :-)

Lämna en kommentar