Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 472

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 487

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 494

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 530

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/cache.php on line 103

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/theme.php on line 623
 Sneeky Pete » Arkiv » Biltidningskriget

Biltidningskriget

Vad tror du? Hur många biltidningar finns det plats för i Sverige? Jag tror tyvärr att åtminstone någon eller några blaskor kommer att dö tidningsdöden framöver.

Här är anledningarna:

  1. Det finns vissa skillnader mellan de svenska biltidningarna, men likheterna är desto fler.
  2. Gratis är gott.
  3. Konkurrensen är numera lika stenhård som den är internationell.

Låt oss analysera läget lite mera noggrant.

1) Hur många svenska biltidningar som på något sätt rör jänkebilar har vi idag?! På rak arm kan jag räkna upp åtminstone Street&Strip, Bilsport, Gasoline, Classic Motor, Nostalgia, Klassiker, Wheels Magazine, Power Magazine och senaste tillskottet Fuel Magazine. Alla dessa blaskor har ett innehåll som mindre men oftast mer har med amerikanska bilar att göra.

För ett litet land som Sverige är det väldigt många olika tidningar. Visst, det bor också många bilfantaster i vårt land, men knappast SÅ många att det i längden räcker till att hålla 10-15 biltidningar med liknande likriktade innehåll flytande.

Det är väl kanske just därför det börjar hända saker. Till exempel annonserade nyligen Wheels Magazine att de ska koppla ett grepp om läget med alla importskojare i Sverige som skor sig på kärlekskranka V8-älskare, och sortera ut de seriösa från de mindre seriösa i ett kommande reportage. Det är en bra start, och jag hoppas att vi får se mer granskande journalistik och mindre illa dold textreklam i de svenska biltidningarna framöver.

Vidare är vissa (typ alla utom Street&Strip, Gasoline och Fuel) av dessa tidningar mer än lovligt gubbiga. Detta är inget akut problem för biltidningarna då just de äldre männen ofta har utflugna barn och gott om pengar, men innehållet blir ju också lätt ålderstiget och mossigt. Det attraherar få nya läsare, vilket förhindrar en nytillväxt av unga bilfantaster och i sin tur nya prenumeranter.

2) Hur många bra, helt kostnadsfria bilbloggar finns det inte idag. Bilbloggar som drivs av hungriga, fantasirika, kreativa personer. Bangshift, Jalopnik, Street Legal TV och Hooniverse är fyra bra, men det finns mååånga fler.

Lägg sedan till att varje utländsk jänkebilsblaska med självbevarelsedrift har satsat på webben sedan åratal tillbaka. Och så alla dessa eminenta bilforum, oftast ett riktigt bra sådant per bilmärke och -modell.

Här ligger de tryckta tidningarnas mögiga frågespalter i lä, rejält! Forumen innebär att du kan ställa en fråga nu, och få svar om fem minuter. Vill du kan du lägga en frågebombmatta över 10 forum och få 10 mer eller mindre bra svar på kort tid. Addera en stunds funderande och du har löst 99 av 100 problem inom en timme. Det mina vänner, är inspiration som heter duga.

Och här hemma händer? Inte mycket. Surfa exempelvis in på Wheels Magazines webbplats och du inser att de precis lärt sig stava till internet. Sajten används för att kränga t-shirts och blogg verkar de inte ha en aning om vad det är. Forum? Näe, spalten “Fråga professorn” ska lösa den biten. Det vill säga “Fråga nu, få svar om en månad”. Om du har tur…

3) Jag har tagit upp de svenska tidningarna, men hur ser det ut i utlandet. Huga!

Hot Rod, Super Chevy, Chevy High Performance, Mustang Monthly, Mopar Muscle, Car Craft, Muscle Car Review, Popular Hot Rodding, Rod & Custom, Street Rodder, Vette, High Performance Pontiac, Ol’ Skool Rodz, Rodders Journal, Drag Illustrated, Hot Rod Digest…

Att vi står inför en lika internationell marknad här som i alla andra branscher gör att de svenska biltidningarna inte har så mycket att konkurrera med förutom språket och den lokala vinkeln. Men den lokala vinkeln, med feta bildreportage från bilträffar, tar Power och de andra inte särskilt väl hand om. Vem orkar vänta 1,5 månader för att betalar 60 spänn för ett tryckt reportage när snyggare och större fotografier OCH film finns ute på webben dagen efter bilträffen?!

Då är det väl språket då, som återstår. Förståelsen. Men vad jag vet så var det länge sedan raggaren var tvungen att lära sig engelska på grund av sitt jänkebilsintresse…

Share/Save/Bookmark

10 kommentarer till “Biltidningskriget”

  1. Artur säger:

    Du glömde bloggen “metica.se” ;)
    Tycker dessvärre att det mesta av svensk biljurnalistik inte är något som bilentusjaster skapar utan är präglag mer och mer av politik, reklam, och folk som försöker göra sitt jobb. Det kan aldrig sluta bra.
    Kommer inte ihåg när jag senast köpte en blaska där jag i stort sätt hittade kanske ett någorlunda bra reportage, resten var reklam.
    Är med i mustang-clubben och ACCS där vi får 3-4 tidningar per år, tidningar som har reklam men ändå är skapade av entusjaster för entusjaster.

  2. Peter Larsson säger:

    En del tidningar skvallrar också om “hobbyn som blivit ett jobb”, där stor hänsyn tas till tidningens lönsamhet, vilket påverkar innehållet i tidningen på ett negativt sätt.

  3. Tjenare Kungen säger:

    Ja varken köper eller knappt läser en biltidning.
    i första hand för de flesta tidningar mest innehåller skräp.
    två, man åker året runt och på alla träffar och är på klubben dagligen.
    så man är så full av verkliga bilar och förgyller sitt intresse att tidningarna
    mer känns som en dålig baksida av allting.
    tycker själv verkligheten är lite mer annorlunda.

    men det är inte så himla konstigt att en tidning lockar mer
    än att i själva verket ta ut bilen varje fredag & lördag kväll på riktigt..

  4. stefan karlsson säger:

    jag tycker att det är bra mycket mer känsla i att sitta med en tidning och bläddra o läsa repotage bra eller dåliga spelar inte mig nån större roll.
    tycker att tidningar känns mer äkta, internet är för enkelt på något sätt inte lika verkligt helt enkelt.
    jag surfar runt o läser o kollar sidor på nätet dagligen och hittar massor med info o inspiration men tycker ändå att känslan med tidningar är trevligare,

  5. Grandprix63 säger:

    Säkerligen kommer några av de svenska motortidningarna att försvinna men långt ifrån alla. De som faller ifrån kommer att bli de med låg kvalitet på reportage, bilder och layout. De som satsar på en nätupplaga av hög klass som komplement blir vinnarna.

    Ett av förlagen som anammat det hela är OK-förlaget med Klassiker, Automobil, Vi Bilägare, Bike och andra tidningar, som har hyfsade upplagor och väl fungerande bloggar till varje tidning.
    Street & strip är också bra på internetbiten.
    Där har Albinson och Sjöberg (Bilsport Classic, Nostalgia m.fl.) mycket att lära, som på sina hemsidor bara har information om hur man blir prenumerant.

    Power magazine kanske rör sig i den riktnigen nu när den fått ny chefredaktör. Den ligger dessutom på samma förlag som Classic Motor och Auto Motor Sport, som har hyfsade internetsidor. Men Power behöver en rejäl uppdatering, vad gäller layout och reportage.

    Gasoline och Fuel är snygga och läsvärda tidningar men har heller inget annat än hemsidor med prenumerationsinformation och kepsbutik

    Fördelen med tidningar framför bloggar är att i tidningen får man lite djupare artiklar än det (oftast) ytliga som finns på nätet.
    Nackdelen är att tidningar inte har rörliga bilder och inte är först med det senaste.

    Jämför man min egen blogg, som väl ska betraktas som gubbig vad gäller innehållet, och gubbiga tidningar som Nostalgia och Riksettan, då är tidningarna att föredra, då jag oftast bara har bildtexter medan tidningarna är lite mer djuplodande.

    Själv har jag minskat mina tidningsprenumerationer med 60% till endast två. Inte så mycket för det gubbiga innehållet utan mer för att jag börjar bli lite mätt på jänkebilar på bild. Jag menar hur många reportage om Camaros, lowriders och Krom-Vickar har man inte läst de senaste 30 åren i jänkebilstidningar? Jag ser hellre jänkebilarna ute på gatan.

  6. Peter Larsson säger:

    Kungen, Stefan och Anders: Bra tankar!

  7. Mårten säger:

    Håller med anders i mycket där, jag slutade i princip helt att köpa motortidningar för en del år sen. Mest har dom allihop blivit jädrigt dyra de senaste åren, i förhållande vadinformation det ger mig fann jag till slut inte värt det. kompressormatade camaros med magfälgar, caddy 59:or, mustanger, cheva 57:or, ja har sett dom, kört dom skruvat dom, vart i, under och över dom själv… been there done that helt enkelt, och tyckte till slut att dom inte kan ge mig tillräckligt mycket information i förhållande till kostnad. Jag har sådär 5000 tidningar i arkivet så läsning saknas inte…

    jämför man med engelska tidningar, där man får 250-300 sidor med mycket text, som i hemlandet kostar runt 40 spänn, så undrar jag varför tunna blaskor på halvdåligt papper som består till största delen av bilder skall kosta dubbelt så mycket här?

    då jag själv är nog med det estetiska, så tycker jag mig även sett en negativ trend i många stora tidningar de senare åren , fotokonsten är bortglömd, rent av amatörmässig nivå i de flesta tidningar. ett lysande undantag vi har på OK-förlaget är den unge simon Hamnelius som är en helt övernaturlig begåvning. Men en fråga uppstår här med, förstår tillräckligt många idag att uppskatta en sån sak?

    vad arthur säger är intressant, , det senaste har det ju poppat upp massa retro/klassiker/vintage publikationer, ofta spin-off från större etablerade tidningar , man rider på retrovågen helt enkelt, men det blir genomskinligt, när motorjournalister som har som jobb att testa nya bilar , ofta med ganska svalt egenintresse av fordon, skall ge sig på gamla bilar…

    just det du nämner också med att hobbyn blev till ett yrke, är ju nånting man läst allt som oftast i reportage, hade dock inte föreställt mig att jag skulle hamna där själv :)

  8. Peter Larsson säger:

    Anders: Själv har jag inga prenumerationer alls (beträffande biltidningar). Förutom de jag ibland får när jag fyller år eller i julklapp. Köper istället lösnummer baserat på om innehållet är tillräckligt intressant.

    I övrigt nämner du en halvviktig poäng: internet. Nu har den köpstarka gruppen (inte sällan män med utflugna barn och stabil inkomst) faktiskt hittat hit. Det gäller att hålla relationen igång med läsarna mellan numren, och det gör man enklast via den egna webbplatsen eller Facebook.

    Mårten: Du skriver om brist på fantasi, och ja, det är helt klart ett av problemet. Om ytterligare en kompressormatad Camaro ska in i tidningen är det ju fantastisk bra om den uppmärksammas från ett nytt perspektiv.

    En av Simon Hamelius talanger verkar vara att han är duktig på att plåta bilar i rörelse. Det är definitivt önskvärt, att fånga bilar i sitt rätta element.

    Jag tror folk att har vett att uppskatta fotokonsten, och är villiga att betala för den. Det är delvis därför Gasoline rönt framgångar. Inga extraordinära fotografier, men definitivt bättre än många andra tidningars fotografier. Å layouten sedan. Smaskigt, det trots att min namne är 100 procent autodidakt.

    Stora kostnader kan ha med mindre upplagor att göra. Kunderna är färre i Sverige jämfört med UK.

    Inget fel med att hobbyn blir ett yrke så länge passionen och lågan inte slocknar…

  9. Carl Johan Hall säger:

    Shameless plug: http://carljohanhall.blogspot.se/2012/04/biltidningar-sverige-kontra-usa.html

    Bra inlägg du skrev, inspirerade mig till ett likartat. Hur funkar “trackback”, egentligen?

  10. Peter Larsson säger:

    Jag har faktiskt inte den blekaste hur trackbacks fungerar… Har försökt klura ut det, men inte orkat… :-)

    Bra inlägg du skrivit, btw! Helt rätt att länka det här!

Lämna en kommentar