Vad tror du? Hur många biltidningar finns det plats för i Sverige? Jag tror tyvärr att åtminstone någon eller några blaskor kommer att dö tidningsdöden framöver.

Här är anledningarna:

  1. Det finns vissa skillnader mellan de svenska biltidningarna, men likheterna är desto fler.
  2. Gratis är gott.
  3. Konkurrensen är numera lika stenhård som den är internationell.

Låt oss analysera läget lite mera noggrant.

1) Hur många svenska biltidningar som på något sätt rör jänkebilar har vi idag?! På rak arm kan jag räkna upp åtminstone Street&Strip, Bilsport, Gasoline, Classic Motor, Nostalgia, Klassiker, Wheels Magazine, Power Magazine och senaste tillskottet Fuel Magazine. Alla dessa blaskor har ett innehåll som mindre men oftast mer har med amerikanska bilar att göra.

För ett litet land som Sverige är det väldigt många olika tidningar. Visst, det bor också många bilfantaster i vårt land, men knappast SÅ många att det i längden räcker till att hålla 10-15 biltidningar med liknande likriktade innehåll flytande.

Det är väl kanske just därför det börjar hända saker. Till exempel annonserade nyligen Wheels Magazine att de ska koppla ett grepp om läget med alla importskojare i Sverige som skor sig på kärlekskranka V8-älskare, och sortera ut de seriösa från de mindre seriösa i ett kommande reportage. Det är en bra start, och jag hoppas att vi får se mer granskande journalistik och mindre illa dold textreklam i de svenska biltidningarna framöver.

Vidare är vissa (typ alla utom Street&Strip, Gasoline och Fuel) av dessa tidningar mer än lovligt gubbiga. Detta är inget akut problem för biltidningarna då just de äldre männen ofta har utflugna barn och gott om pengar, men innehållet blir ju också lätt ålderstiget och mossigt. Det attraherar få nya läsare, vilket förhindrar en nytillväxt av unga bilfantaster och i sin tur nya prenumeranter.

dodsbil.jpg

2) Hur många bra, helt kostnadsfria bilbloggar finns det inte idag. Bilbloggar som drivs av hungriga, fantasirika, kreativa personer. Bangshift, Jalopnik, Street Legal TV och Hooniverse är fyra bra, men det finns mååånga fler.

Lägg sedan till att varje utländsk jänkebilsblaska med självbevarelsedrift har satsat på webben sedan åratal tillbaka. Och så alla dessa eminenta bilforum, oftast ett riktigt bra sådant per bilmärke och -modell.

Här ligger de tryckta tidningarnas mögiga frågespalter i lä, rejält! Forumen innebär att du kan ställa en fråga nu, och få svar om fem minuter. Vill du kan du lägga en frågebombmatta över 10 forum och få 10 mer eller mindre bra svar på kort tid. Addera en stunds funderande och du har löst 99 av 100 problem inom en timme. Det mina vänner, är inspiration som heter duga.

Och här hemma händer? Inte mycket. Surfa exempelvis in på Wheels Magazines webbplats och du inser att de precis lärt sig stava till internet. Sajten används för att kränga t-shirts och blogg verkar de inte ha en aning om vad det är. Forum? Näe, spalten “Fråga professorn” ska lösa den biten. Det vill säga “Fråga nu, få svar om en månad”. Om du har tur…

3) Jag har tagit upp de svenska tidningarna, men hur ser det ut i utlandet. Huga!

Hot Rod, Super Chevy, Chevy High Performance, Mustang Monthly, Mopar Muscle, Car Craft, Muscle Car Review, Popular Hot Rodding, Rod & Custom, Street Rodder, Vette, High Performance Pontiac, Ol’ Skool Rodz, Rodders Journal, Drag Illustrated, Hot Rod Digest…

Att vi står inför en lika internationell marknad här som i alla andra branscher gör att de svenska biltidningarna inte har så mycket att konkurrera med förutom språket och den lokala vinkeln. Men den lokala vinkeln, med feta bildreportage från bilträffar, tar Power och de andra inte särskilt väl hand om. Vem orkar vänta 1,5 månader för att betalar 60 spänn för ett tryckt reportage när snyggare och större fotografier OCH film finns ute på webben dagen efter bilträffen?!

Då är det väl språket då, som återstår. Förståelsen. Men vad jag vet så var det länge sedan raggaren var tvungen att lära sig engelska på grund av sitt jänkebilsintresse…

Share