Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 472

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 487

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 494

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 530

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/cache.php on line 103

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/theme.php on line 623
 Sneeky Pete » Arkiv » Mektips (#9): Så byter du kylarvätska

Mektips (#9): Så byter du kylarvätska

Bytet av kylarvätskan har utförts på en Chevrolet Nova från 1970 med en CSB 305 kubiktum/ 5,0 liter

  1. Börja med att tappa ut kylarvätskan/kylarvattnet ur kylaren. Det finns flera sätt att göra det på. Endera har din kylare en avtappningsplugg, till exempel längst ner på förarsidan av kylaren. Alternativt så får du lossa på den nedre kylarslangen. Observera att det går väldigt mycket snabbare att tappa ur kylarvätskan om du skruvar bort påfyllningslocket på kylaren…
  2. Är inte din bil originalutrustad vad gäller motor och kylare kan det vara en idé att vara noga med uppsamlandet av kylarvätska så du vet ungefär hur mycket du tappar ut och därmed ska fylla på. Min kylare rymde cirka 6 liter kylarvätska.
  3. När kylarvätskan i kylaren är urtappad är det dags att inspektera övre och undre kylarslang. Dags att byta när du ändå håller på med att kladda med kylarvätskan?!
  4. Kylaren innehåller bara cirka hälften av all kylarvätska. Lokalisera blockets två avtappningsskruvar. De sitter strax ovanför kanten på oljetråget, mitten av blocket. Lossa dessa (de kan ha rostat fast ordentligt, så använd WD-40 eller liknade och ett ordentligt spärrskaft) och var förberedd på att kylarvattnet förmodligen inte kommer att flöda bara för att du avlägsnat skruvarna. Händer ingenting, prova att slå igenom det lager av smuts och rost som finns längst ner i blockets kylkanaler, förslagsvis med en hammare och en gammal skruvmejsel. Observera att det går väldigt mycket snabbare att tappa ur kylarvätskan ur blocket om du skruvar bort termostathuset…
  5. När all kylarvätska i motorblocket är urtappad - i mitt fall närmare 8 liter kylvätska - rengör skruvarna och skruvhål ordentligt och skruva tillbaka dem.
  6. Termostathuset är förmodligen redan bortskruvad. Om inte gör det, ta bort termostaten och skruva sedan tillbaka termostathuset. Nu är det dags att skölja ur kylsystemet.
  7. Lossa övre kylslang mot kylaren och anslut en ingående trädgårdsslang mot kylaren. Anslut ytterligare en slang - utgående - mot övre kylarslangen. Spola sedan ur systemet med kokhett vatten, eller så nära kokhett du kan komma. Spola till dess att vattnet som kommer ur övre kylarslangen är kristallklart. Här finns det de som fyller blocket och kylaren med allehanda rengöringsmedel mellan sköljningarna (finns färdigblandat att köpa, eller så använder man citronsyra för att lösa rost och andra avlagringar). Du får själv avgöra om du vill utsätta ditt kylsystemet för detta, och om dessa medel gör skillnad.
  8. När du är klar med sköljningen, skruva tillbaka övre kylarslangen. Tappa sedan ur allt sköljvatten ur kylare och motorblock på samma sätt som du tappade ur kylarvattnet. När allt sköljvatten är urtappat, applicera silikon på blockskruvarna och skruva tillbaka dem.
  9. Vänta en stund så silikonet hinner torka. Du kan använda denna väntettid till att exempelvis rengöra kylsystemets expansionskärl.
  10. Skruva bort termostathuset och sätt tillbaka termostaten. Se till att du monterar termostaten korrekt.
  11. Dags att fylla kylsystemet med kylarvätska. Blanda vatten (de som vill vara superduperskitnödigt petnoga använder destillerat vatten) och glykol enligt receptet 50-50 för att fixa den ultimata kylarvätskeblandningen. Då din gamla jänkebil förmodligen inte har någon ventil för luftning, exempelvis på termostathuset, är det viktigt att se till att det inte bildas några luftfickor i kylsystemet. Det enklaste sättet att slippa dem är genom att fylla upp kylsystemet, skruva av kylarlocket, varmköra motorn och samtidigt klämma på den övre kylarslangen. Då ska det bubbla lite i kylaren när luften försvinner. Sedan fyller du upp med lite mer kylarvätska för att kompensera för den luft som försvinner. Glöm inte att fylla på expansionskärlet, “Full cold” eller “Full hot” beroende på om motorn är kall eller varm.
  12. Klar. Knäck en bärs, det har du gjort dig förtjänt av!

Share/Save/Bookmark

5 kommentarer till “Mektips (#9): Så byter du kylarvätska”

  1. Tjenare Kungen säger:

    något som man egentligen borde göra när man är igång är att backspola också.
    lika så spola och backspola värmepaketet separat.

  2. Peter Larsson säger:

    Absolut. Om nu bilen kom med ett värmepaketet (min gjorde inte det)… ;-)

  3. Artur säger:

    Bra jobbat Peter.
    Använde du destilerat vatten?? :)

  4. Peter Larsson säger:

    Hehe. Tänkte faktiskt göra det ett tag, men insåg att gränsen för hur anal man får lov att vara går strax innan… ;-)

  5. Artur säger:

    Jag ska rengöra mitt system. Fick då höra att det går fint att kasta in en diskmaskinstablett i kylarn när man bytt ut till vanlig vatten och plockat bort termostaten. därefter spola rent.
    Kanske provar med destilerat då ochså ;)

Lämna en kommentar