Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 472

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 487

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 494

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 530

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/cache.php on line 103

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/theme.php on line 623
 Sneeky Pete » Arkiv » Bilfilmer du måste se (del 31)

Bilfilmer du måste se (del 31)

Born to Race. Det är en titel som förpliktigar. Synd att filmen inte klarar av att leva upp till den.

Jag kan sätta en fet firre på att regissören Alex Ranarivelo och manusförfattaren Steve Sarno båda fortfarande önskar att de haft Fast & Furious-seriens budget. Tyvärr skramlade de ihop en tiondel, och resultatet blev därefter. En Karate Kid för 2000-talet, fast i mördande konkurrens med 1000 andra filmer, så Born to Race gick direkt till dvd-hyllan utan att passera en biosallong.

Det häftigaste klippet kommer från dragstrippen med en galen Chevrolet Nova med massivt hjullyft (och våldsamt behov av wheelie bars). Verkar inklippt från ett helt annat sammanhang. Det säger en del om Born to Race riktigt lama actionscener i övrigt.

Samtidigt gör den klena budgeten och i med detta den sparsmakade paletten och de få penslarna att historien på något sätt blir trovärdig. Folk är inte så tuffa i verkligheten som de är på film (med budget för 100 omtagningar på varje scen för att allt ska sitta perfekt).

Den åtminstone i början skakiga relationen far-son gör också att jag trots allt kan ge filmen en trea i betyg. Det finns en liten tankeställare inbakat i filmmanuset. En tankeställare för alla de som satsar allt på ett kort, om vad som kan hända om de inte når ända fram. Vilka konsekvenser det får både för den egna personen men också för alla nära och kära.

Själva underdog-temat är också inspirerande. Det gillar jag skarpt. Har alltid hejat på den svagaste allt sedan jag läste Greven av Monte Cristo som oskyldig 10-åring. Faaast… huvudpersonens ansats - “I want to be the first import racer in top fuel” - med en 4 cylindrar tunn Subaru mot amerikanska jänkejärn med feta V8:or??? Give me a break. Bonus: Skulle en Subaru spöa en vässad Chevolet Nova? Knappast. Trickfilmning. CGI. Manipulation. Fejk. ;-)

Ja, historien är som sagt rätt trovärdig. Minus alla bilrelaterade delar då. Uppenbarligen har ingen bilmekaniker eller ens bilintresserad person agerat scripta eller granskat manus. Jag har ingen aning om när dubbelkretsbromsar kom, men helt klart är att de finns installerade från farbrik på en riskokare från 2004.

Precis. Att sabotera en bil genom att såga lite i en bromsledning (som sedan går av och sprutar bromsvätska vid rätt (fel) tillfälle) brukar vanligtvis inte placera en bil i diket. Fram- ELLER bakbromsar fungerar forfarande, beroende på vilket bromsrör som kapsejsat, därav poängen med dubbelkretssystem. Lägg sedan till en duktig bilförare och risken för avåkning minskar något alldeles oerhört. Suck.

Ett visst bilintresse verkar dock så väl manusförfattare som regissör ha. Kudos för det. Born to Race kan stoltsera med många gamla sköna muskelbilar. Bland dem en fet Oldsmobile 442 från 1969, en grisrosa Dodge Challenger från 1971, en supermaxad Dodge D-150 Pickup (Li’l Red Express Truck!) från 1978 samt en lagomt vässad Buick Grand National från 1987.

Det är på grund av dessa bilar som Born to Race är värd att se. Ja, tillsammans med ditt eller dina barn. Som kommer att gilla filmen för att de är just barn och inte sett så många filmer ännu. De har inte mycket att relatera till…

PS. Det är kul att eftertexten börjar med en fet tacklista riktad till filmens sponsorer. Som om sponsorernas närvaro skulle ha gått någon förbi… Hahaha! Men, men. Har aldrig sett en film med så många (coola!) jänkebilsrelatera varumärken. Så det gör inte så mycket. DS.

Bilbetyg: 5/10

Filmbetyg: 3/10

Share/Save/Bookmark

2 kommentarer till “Bilfilmer du måste se (del 31)”

  1. Erik Omlin säger:

    Något jag tyckte att teamet bakom fast and furious filmerna borde ta efter denna filmen är att ett kvartslmile-race tar ca10-15 sekunder, och inte över en halv minut! Som det gör allt för många gånger i fast and furious filmerna. I denna tog ju varje race mellan 10-15 sekunder alla gånger, vilket jag tyckte gjorde filmen rätt bra, och att det fanns en hel del feta bilar. Men sen skulle dom haft lite bättre budget som du nämnde.

  2. Peter Larsson säger:

    Sant. Det blir rätt löjligt när man förlänger reporna in absurdum bara för att få med så skitnödigt många FRÄCKA vinklar som möjligt.

Lämna en kommentar