Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 472

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 487

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 494

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 530

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/cache.php on line 103

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/theme.php on line 623
 Sneeky Pete » Arkiv » Bilfilmer du måste se (del 30)

Bilfilmer du måste se (del 30)

Two-Lane Blacktop är utan tvekan en av de absolut bästa bilfilmerna någonsin.

Precis som genrekollegan Vanishing Point beror detta på att Two-Lane Blacktop är en av de bilfilmer som tar upp de existentiella frågorna. Manuset är inte särskilt komplext, och präglas inte av något filosofisk bråddjup, men ändå. På ren svenska handlar Two-Lane Blacktop om meningen med livet. När filmens fyra olika huvudpersoner (GTO, The Driver, The Mechanic, The Girl) lever ett par dagar av sina liv framför våra ögon är det samtidigt hela deras liv som passerar förbi oss. Döden, ungdomen, åldrandet, kärleken, pengarna, lyckan. Alla är de ämnen som spelar stor roll i Two-Lane Blacktop precis som i det verkliga livet.

Det är därför Two-Lane Blacktop får det absoluta toppbetyget.

En detalj som drabbar tittaren är det otroligt långsamma tempot som Two-Lane Blacktop utspelas i. Det kan uppfattas störande på samma sätt som när dogmareglerna slog igenom för 16 år sedan. Men det skapar samtidigt effektivt utrymme för eftertänksamhet, tittaren hinner med lätthet med att fundera över de stora frågorna. Och långsamheten bidrar med stor autenticitet.

Ja, befriande skulle jag kalla tempovalet. Fjärran är alla stökiga detaljer som t.ex. moderna actionfilmer som Transformers 3 formligen är nedlusad av. Inte heller behöver vi dras med den tokstress som sänker rullar som de i Fast & Furious-serien. Anledningen till detaljorgierna och superstressen är självklar: Man försöker släta över det faktum att man inte har någon historia att berätta.

I Two-Lane Blacktop är det precis tvärtom. Sparsmakat med fart och fläkt, och varenda pinal som återfinns i filmen har något att berätta och bidrar till historien. Och när motorerna väl vrålar till, ja, då är det på allvar.

Förutom att Two-Lane Blacktop är filmvärldens svar på musikbranschens evergreen så är rullen också fylld med odödliga filmrepliker och ordväxlingar.

Här är några, som exempelvis när GTO försöker imponera och utmana, men misslyckas kapitalt:

GTO: I don’t like being crowded by a couple of punk road hogs clear across two states, I don’t.

The Driver: I don’t believe I’ve seen you. Of course, there’s lots of cars on the road like yours. They all get to look the same. They perform about the same, too…”

Eller när The Mechanic / The Driver säger några sanningens ord:

The Mechanic: You’d have yourself a real street-sweeper here if you put a little work into it.

GTO: I go fast enough.

The Driver: You can never go fast enough.”

Och så har vi filmens liksom livets ultimata tagline:

GTO: Performance and image, that’s what it’s all about.”

Bilarna i Two-Lane Blacktop är många, snygga och tuffa. Förutom de två som bär upp filmen - En Chevrolet 150 från 1955 och en  Pontiac GTO 1970 - kryllar det av fräna åk. I synnerhet i den senare halvan av filmen då det hängs på dragracebanan Lakeland International Raceway. Dodge Super Bee från 1968, en supervässad Chevrolet Corvette från 1964, Dodge Charger Daytona från 1969, mängder av den första generationens Camaro och så vidare.

Det är mycket snack om Bullitt och American Grafitti när det kommer till bilfilmer som gjort ett betydande avtryck i filmhistorien. Inget ont om dem, men Two-Line Blacktop är filmen som formade och fostrade fler än en generation biltokiga motorskallar. Det har den fortfarande potential att göra, om än i betydligt mindre skala. För runt nästa krök väntar nya utmaningar, nya äventyr, nya människor, nya bilar. Där väntar resten av ditt liv, oavsett om du lever på 1970-talet eller 2012.

Bilbetyg: 10/10

Filmbetyg: 10/10

Share/Save/Bookmark

13 kommentarer till “Bilfilmer du måste se (del 30)”

  1. F.S. säger:

    Kan bara hålla med dig, av det jag såg av den när den visades i någon TV kanal i förre året. Att den blev en inspirationskälla till senare bilfilmer tyckte jag mig se ganska tydligt, både i vissa karaktärer och scener. Mycket bra film!

  2. grandprix63 säger:

    Jag gillar också den här filmen. Just det långsamma tempot gör den bra. Man hinner, som du säger, tänka efter, precis som när man själv är ute och åker och funderar över livet bakom ratten.

    Tilläggas bör, som de flesta säkert redan vet, att två av de tre ‘55 Chevor som användes i filmen är samma Chevor som även användes i American Grafitti, alltså den bil som Harrison Ford, i rollen som Bob Falfa, kör runt i.

    Naturligtvis finns det ett “Two-Lane Blacktop Online Museum” på nätet :)
    ifall någon vill veta mer om denna mytiska ‘55 Chevy:
    http://twolaneblacktop.yuku.com/directory

  3. Peter Larsson säger:

    Sid: Stilbildade, som di säger!

    Brevis: Grym länk. Allt du vill veta om Two-Lane Blacktop och lite till!

  4. Magnus säger:

    Kan bara instämma. Väl skrivet!

  5. Mats säger:

    Visst är det så! (Det är lika bra att den f.n. inte finns i Sverige utan måste importeras. Vem står ut med den svenska titeln “Fortare än döden”?) Intressant är också att den förmodade (har aldrig lyssnat på honom själv så jag vet egentligen inte) mesproppen James Taylor gör rollen som The Driver. Direkt ur singer-songwriterträsket! Och naturligtvis skall man, som alltid, satsa på Criterionutgåvan. Snygga som fan och MENINGSFULLT extramaterial. Dyr? Ja visst. Även från Amazon. Men det får ju gärna kosta lite… http://www.criterion.com/films/847-two-lane-blacktop

  6. Mats säger:

    Ser nu att även Eureka alldeles nyligen har släppt den i sin utmärkta Masters of Cinema serie. På BluRaj minsann! http://eurekavideo.co.uk/moc/

  7. Peter Larsson säger:

    Stabila tips Mats!

    Sedan kan man kalla James Taylor som en mespropp, men det är inte så jag uppfattar honom i filmen. :-) Gör du?

  8. Mats säger:

    Nä, det är ju just det jag menar. Karln valde ju fel karriär när han klev ur bilen. Speaking of which, slutet är ju otroligt snyggt. Ljudet som försvinner och filmen som bränns upp! Världsklass!

  9. Peter Larsson säger:

    Indeed!

  10. Lasse säger:

    Ej att förglömma, hehe:
    http://s4.discshop.se/img/front_large/47894/flaklypa_grand_prix_nyrelease.jpg

  11. Peter Larsson säger:

    Flåklypa Grand Prix dyker kanske upp här förr eller senare… :-) Har dock inte tagit ställning till om animerade rullar (eller tecknade/CGI) platsar.

  12. Fjellman säger:

    Och så är det ju Dennis Wilson, trummisen från Beach Boys som spelar The Mechanic. Så var det nämnt.

  13. Peter Larsson säger:

    Bra, bra Fjellman! :-)

Lämna en kommentar