Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 472

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 487

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 494

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-settings.php on line 530

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/cache.php on line 103

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/u/u1273102/www/blogg/wp-includes/theme.php on line 623
 Sneeky Pete » Arkiv » Snäv kylarslang bromsar flödet

Snäv kylarslang bromsar flödet

Nedan finnes du ett foto som föreställer Novans nedre kylarslang. En hel del människor har tipsat om att den kan stoppa flödet av kylarvatten - vilket bidrar till värmeproblem - om den är “veckad”. Är denna kylarslang för snävt vinklad så att flödet av kylarvatten bromsas för mycket?

Share/Save/Bookmark

6 kommentarer till “Snäv kylarslang bromsar flödet”

  1. Roger säger:

    Jag hade skaffat en original slang eller om inte tillgängligt kortat den något så den inte behöver vecka sig alls. Men jag har fått överhettningshybris efter ett antal haverier så du vet… :)

  2. Peter Larsson säger:

    Vad har hänt vid haverierna då? Kolvarna nypt i loppen eller? Klondyke i tråget?

  3. Roger säger:

    Toppen krökt, toppackning blåst, expansionskärl sprucket, kylare sprucken, termostathus sprucket. Men det var inte på en gammal Cheva - det var på en modern plastiflast F*rd med alutopp. Det var små fel som till slut resulterade i ett par mer stadiga haverier av toppen. Eftersom vi missade att åtgärda små fel i början resulterade det i värre följdfel.

    Vad jag tror hände: Jag smällde bilen, kylaren av plast/alu sprack, jag köpte ny kylare av plåt för att den skulle vara enklare att reparera, men det är ju bara dumt eftersom en sådan kyler sämre.
    Kylarvätska av dålig kvalitet expanderade vilt och spräckte expansionskärlet och satte stor belastning på kylsystemet. Följden av detta var att kylvätskan läckte ut i små mängder och höll inte systemet trycksatt korrekt.
    När tillräckligt med vatten läckt ut(det finns ingen indikering på nivå av kylvätska) så överhettade motorn och toppen som är av aluminium kröktes av hettan.
    Jag bytte expansionskärlet. (Upptäckte detta efter fått en varningslampa om dåligt oljetryck. Men Oljenivån var okay och efter jag bytt kärlet försvann alla problem) Jag var vid detta tillfälle inte medveten om att toppen blivit skadad. Kylaren flyger i luften, vi reparerar den.
    Vid detta tillfälle upptäcker vi även att toppen är kass och renoverar den.

    Efter ett antal mil i hög hastighet ger toppen upp igen, pressar ut vatten i motorn och bilen stannar. Vi renoverar toppen, men eftersom här i Mexiko det är fullt möjligt att köpa kylvätska av skitkvalitet så blåser vi toppen igen.(Jag är ju dum svensk och tror att allt som säljs i butikerna uppfyller vissa kvalitetsstandarder)
    Denna gång är toppen bortom räddning efter att den både krökts och oxiderat kraftigt av den dåliga kylvätskan.
    Köper en ny topp från F*rd för 3000 spänn. Fyller i kylvätska från F*rd, made in EU och med svensk text på flaskorna.
    Expansionskärlet börjar läcka igen…
    Köper nytt expansionskärl - kylaren flyger i luften.
    Köper ny kylare av ALU/plast.

    Har nu avverkat en 16 timmars bilresa i denna bil, första stinten på 12 timmar genom bergen. Inga problem. Övervakade systemet med min för ändamålet införskaffade OBD-läsare kopplad till min Andorid-lur.
    Tempen toppar som mest 107C under några sekunder i bergen.

    Efter 4 timmar ger den Kinesiska kvalitetsgrunkan från eBay upp så jag får inga mer data under resan, men det gick som sagt bra.

    Kylsystemet är rätt viktigt och arbetskraft i Mexiko är som tur är billigt.

  4. Peter Larsson säger:

    Oj vilken soppa. Skönt att det löste sig till slut.

    OBD-läsare kopplad till Andorid-lur låter som en skön lösning (så länge den fungerade iaf). Den får du gärna berätta mer om!

    Kul att du vägrar skriva ut Ford… :-DDD

  5. Roger säger:

    Bara att söka på OBD på ebay och skaffa en. De kostar runt 30 nyengelska pund och det inkluderade frakten. Sen laddar du ner Torque från Android market. Kanske det finns på Iphone med. Man får ut alla data som bilen mäktar med att ge dig. Lambda, insugstemp, acc, hastighet, varvtal etc etc…

    Du kan även nolla felkoder på betalversionen, tror inte det är möjligt på gratisversionen.

  6. Peter Larsson säger:

    Coolt!

Lämna en kommentar