En fundamental del av vår hobby (och våra bilars värde!) utgörs av populärkulturen som omgärdar dem. Jag talar förstås om alla filmer och tv-serier som släppts genom åren: Death Proof, Easy Rider, Dirty Mary Crazy Larry, The Seven-Ups, Fear is the Key, Raggargänget, White Line Fever, Two-Lane Blacktop… You know the thrill.

Vi brukar prata om detta i mekgaraget lite då och då, och vi är rörande överens. Ju fler filmer med gamla klassiska jänkejärn som släpps, desto större intresse. Det brukar gnällas en del i Wheels och Power om bristande återväxt, men så länge det kommer ny populärkultur fullproppad med klassiska bilar så oroar åtminstone inte jag mig. Men jag skulle oroa mig lite om jag var redaktör för Wheels eller Power, för det finns rätt många piggare biltidningar att välja bland.

Jodå, populärkulturens roll för det klassiska märks inte minst när jag står i begrepp att sälja min Rödqvarna (barn = Nova | barn != Nova + Rödqvarna), och det dyker upp en fjunig reklamare med keps. En räka utan valkar i händerna eller olja i pannan, och som förmodligen knarkat på tok för mycket Sons of Anarchy, och Jonas Crambys blogg. Det är kul med återväxt, i synnerhet från oväntat håll.

Speaking of populärkultur så släpps snart två nya filmer med trevligt innehåll i form av jänkebilar. De heter “Drive Angry” (lockar med Buick Riviera från 1963, Chevrolet Chevelle SS från 1971, Dodge Charger från 1969 m.fl.) och “Faster” (vad sägs om Chevrolet Chevelle SS från 1971, Pontiac GTO från 1967 m.fl.).

Skapligt mycket ögon- och örongodis, med andra ord. I bilväg i alla fall.

Av båda trailerna att döma så verkar “Faster” lätt medioker medan “Drive Angry” snäppet bättre. Vi får se, helt enkelt. Själv har jag för länge sedan fastnat för V8:or, och behöver inga fler filmer för att inse deras storhet!

dodge_charger_rt_1969.jpg

Share